satt-ostergotland-i-rorelse

Lärare och elever tränar tillsammans

Naturvetenskap, musik och bild och – träning. Det är inriktningen på S:t Lars gymnasium i Linköping. Och det sistnämnda, lite mer oskrivna inslaget, ja det gäller både elever och lärare.

Tonerna av en stilla sång tar sig genom väggarna till tornrummet i S:t Lars gymnasium. Många trappor upp i de nästan Hogwarts-liknande lokalerna slår vi oss ner vid ett stort, runt bord. Ljuset strilar in genom smala, vackra fönster och lyser upp konstverken som står längs väggarna.

Vi har en dryg timma avsatt för en pratstund, sedan tar dagens yogapass vid. Det vill ingen missa.
– Det är liksom inte ens en fråga längre. Man kommer på träningen, så är det bara, säger Lina Szymanska.

Självklart inslag

Lina är mentor på skolan och lärare i svenska och historia. Tillsammans med mentorerna Patricia Rogers, lärare i japanska, engelska och hantverk och Markus Lundgren, lärare i musik och media, berättar hon om hur fysisk aktivitet har blivit ett självklart inslag i skolans vardag.

– Det började för ett par år sedan när vår dåvarande musiklärare tröttnade på att eleverna gnällde på att de inte orkade någonting. Hon testade med lite enkla rörelseövningar för att pigga upp dem. De gjorde armhävningar och situps och använde vad som stod till buds i salen, berättar Lina Szymanska.

– Vi hade dessutom en träningsintresserad kurator på skolan. Hon använde ofta fysisk aktivitet som ett framgångsrikt inslag i samtalen. I dag har hon utbildat sig till personlig tränare och öppnat ett gym.

Slappnar av

Intresset för träning växte allt mer och effekten på eleverna var tydlig. Allt fler lärare deltog dessutom i träningen och efter hand började de samlas till organiserade träningspass flera gånger i veckan.

Patricia Rogers är utbildad instruktör i yinyoga och håller pass på luncherna och före skoltid. Lina och Markus leder fyspass med intensiv cirkelträning.

– Tyvärr har vi inte hittat en lösning för att få in träningen i schemat än, utan får köra på lunchtid. Det gör att vi är flest lärare på dom passen. Några elever hänger på, men eftersom de går i väg till en annan skola och äter kan det vara lite svårt för dem att hitta en rutin där träningspassen ingår, säger Patricia Rogers.

Svettiga svensklektioner

Det finns dock andra kreativa sätt att mejsla in fysisk aktivitet i lektionerna. Lina Szymanska har till exempel grammatikträningsträning i sin svenskundervisning, och den är rejält pulshöjande (se faktaruta).

Ett annat sätt är att anpassa friluftsdagarna och hitta aktiviteter som passar alla. Patricia Rogers har tagit med elever till ett stall för att lära dem hur man arbetar med en häst från marken.

– En annan friluftsdag fick eleverna ta med sig sina hundar och så byggde vi agilitybanor, berättar hon.
– Vi har också gjort stickpromenader. Elever tar med sig sina hantverk, går en promenad, stannar och stickar eller virkar en stund, och fortsätter sedan att promenera fram till nästa stopp. Det funkar jättebra!

Önskar mer träning

Laya Adlan och Sara Tawil går i årskurs två på skolan. De tittar in i tornrummet mellan två lektioner.
– Vi trivs så bra här, säger Laya. Alla känner alla, det känns som att komma hem.

Sara berättar att hon har svårt att fokusera på lektionerna, men att yogan har hjälpt henne.
– Jag har varit med på flera pass och det har gjort stor skillnad. Jag önskar att vi kunde få mer tid för träning, säger hon.

Stress ut, energi in

Klockan slår för lunch och därmed för yoga. Jeans byts mot mjukisbyxor och i den stora salen intill tornrummet, där det nyss har varit teater och sång, släcks lysrören ner och ersätts av små batteriljus.

Lina, Markus och flera andra lutar sig tillbaka på mattorna och lyssnar på Patricia.
– Andas in genom näsan. Räkna till tre och andas sakta ut igen ...

Lugnet lägger sig över S:t Lars gymnasium. Vi tar några bilder och backar ut ur salen.
Stressen andas ut. Ny energi andas in.

Text: Anna Lindén, Granit PR och kommunikation

Linas grammatikträningsträning

  • Eleverna springer eller går raskt i trapporna i minst fem minuter. Sedan jobbar de i par med exempelvis meningsbyggnad.
  • Därefter gör de squats (knäböj) och förhör samtidigt varandra på satsdelar. Det är tillåtet att byta till armhävningar eller situps. Ingen ger sig förrän båda klarar uppgiften.
  • Träningen fortsätter ståendes eller gåendes. Med en pärm som underlägg ska eleverna göra övningsuppgifter i ett häfte samtidigt som de är i rörelse.
  • Slutligen joggar eller promener eleverna raskt utomhus runt S:t Larsparken utanför skolan. Väl tillbaka igen avverkas det skriftliga satsdelstestet i klassrummet. Testet lämnas in och träningen är avklarad!

Rörelse som en del av skoldagen

Personer ligger på yogamattor i ett rum.

Yogaklassen som leds av Patricia Rogers varje tisdaglunch är välbesökt. Dörrarna står öppna så att eleverna kan se och höra att passen pågår och kanske bli sugna på att vara med.

Tre personer står på en balkong och tittar mot kameran.

Lina Szymanska, Markus Lundgren och Patricia Rogers är lärare och mentorer på S:t Lars gymnasium. De har varit med och infört träning i skolans vardag, och det har gett effekt.
– Inte bara på elevernas ork, utan även på vår. Det känns bra både i kroppen och sinnet, säger Lina Szymanska.

Två elever möts i en trappa och gör high-five.

Laya Adlan och Sara Tawil är elever i årskurs två.
– Det är jättebra med all rörelse som lärarna ser till att vi får i skolan, säger Sara. Det är så mycket att läsa på lektionerna så vi behöver annan aktivitet också.

Bild på en lapp med träningstider för läsåret 23/24

Alla är välkomna på skolans träningspass.

Fler goda exempel

  • Rörelse och mat – en lyckad kombination

    Mat och rörelse är två viktiga delar i projektet Röda tråden på Skönbergaskolan i Söderköping. – Båda sakerna går ju i varandra - mat och fysisk aktivitet är ju avgörande faktorer för barns hälsa och utveckling, berättar pedagogen Pernilla Hertzman på Skönbergaskolan.
  • Varje dag på förskolan är en vitaminkick

    En rödbetsstav kan bli en fin krita om man blöter den lite i ena änden. Gröna bönor är både lena att känna på och jättebra att räkna. Och en morot gör roliga ljud när man tuggar på den. På förskolan Blanka i Vadstena är maten en spännande del av barnens vardag.
  • Sluta vuxengissa på hur barn vill aktivera sig

    Samverkan, långsiktighet och lyhördhet. Tre nyckelord som formar det viktiga arbetet i Sätt Skåne i rörelse – en nystartad satsning med systerorganisationen i Östergötland som förebild.
  • Barn har rätt till fysisk aktivitet

    Ängsliga föräldrar gör sina barn en otjänst som skjutsar dem till skolan. – Det leder bara till att barnen rör på sig för lite. Istället ska föräldrar tänka: jag älskar dig, därför ska du gå eller cykla till skolan, säger Anna-Karin Lundqvist, biträdande professor vid Luleå universitet.
  • Det finns hopp för glädje och starka ben

    Föreställ dig 32 422 722 hopp med hopprep. Och vilken motion och glädje alla dessa hopp har gett barn och vuxna i skolor och föreningar runt om i Sverige. Dessa svindlande trettiotvå och en halv miljoner skutt är resultatet av 2022 års Hopprepsskoj. Nu är det dags igen!
  • Generation Pep bjuder på livsviktig webbutbildning

    Sverige ska må bättre. Namnet på Generation Peps nya webbutbildning vittnar om en tuff målsättning. Och det är helt nödvändigt!