satt-ostergotland-i-rorelse

Rektorn som vill kombinera det bästa av två världar: skolan och idrotten

Idrotten har alltid funnits i hennes liv och som rektor jobbar Ann-Sofie Bremer Hjertstedt, 52, för att rörelse ska vara en naturlig del i skolvardagen.
– Jag vill kombinera det bästa av två världar, skolan och idrotten, och få till en bra helhet. Med god hälsa och kondition kommer också självkänsla, säger hon.

Vasaskolans skolgård vibrerar denna höstförmiddag. Det är full aktivitet när delar av lågstadieskolan i Mjölby har rast. Högst upp i den gamla skolbyggnaden sitter Ann-Sofie Bremer Hjertstedt.
– Här behöver vi egentligen inte anstränga oss för att få in rörelse i vardagen – alla trappor gör att man blir så andfått att man knappt kan prata ibland, säger hon och skrattar.

Ann-Sofie, eller ”Annsi” som hon kallas, har varit i skolans värld i 30 år och arbetat som rektor i 12 år. Idrott och rörelse i vardagen är något hon verkligen brinner för. Vasaskolan har sedan starten 2018 varit med i Riksidrottsförbundets Rörelsesatsningen i skolan – ett projekt som Ann-Sofie varit nära från start då hon var ordförande i RF/Sisu i Östergötland när allt började.

– Det har blivit mycket större nu och skolor över hela landet är med. Det är väldigt viktigt att få ungdomar att röra sig på alla sätt och vis, men det går inte att bara begränsa sig till idrottsföreningar.
– Då når vi långt ifrån alla, skolan däremot är en plats där vi når alla, säger Ann-Sofie och berättat att skolan har samarbete med flera lokala föreningar som kommit på skoltid och visat upp deras verksamhet.

Vasaskolan arbetar hårt för att få in rörelsesatsningen i skolan. – All vår personal har utbildats i pausgympa, det är viktigt att få in det som ett naturligt inslag i vardagen. Om barnen har långa lektioner behövs det ett avbrott, att de kommer upp och studsar lite eller har någon motorik-träning.

På rasterna är det alltid fullt ös. Det finns olika banor för barnen att utmana, det spelas fotboll, basket och innebandy. Men allt löser sig inte av sig självt – skolan måste bjuda till. – Vi tänker medvetet på att ha aktiviteter på rasterna som gör att de rör på sig. Vi har barn som klättrar i träd och då kommer frågor om det är så bra?
– Då har jag svarat: ”Låt dem klättra!”. Visst, risken finns att någon ramlar, men det är viktigt att barn får klättra och stärka sin kropp och motorik.

Extra rörelseträning

Enligt Ann-Sofie ser skolan tydligt hur stillasittandet ökar bland barnen. Idrottsläraren Linus Knutsson satsar medvetet på motorik och kondition – och skolan erbjuder specialidrott för de som behöver extra träning.
– Uthålligheten, både fysiskt och mentalt, har sjunkit enormt. VI är nog ganska unika att ha extra rörelseträning. Men det är superviktigt, att de som kanske inte lyckades med en övning på vanliga idrottslektionen får träna, träna och träna och sen klara av det. Det ger stolthet, och med god hälsa och kondition kommer också självkänsla.

I Mjölby är en ny skola på gång och Ann-Sofie pratar mycket med politiker och tjänstemän för att se vad som planeras i och runt skolan. – Vill veta hur de ser på rörelse och rekreation runt skolan. Hur tänker man med transporter? Går det att uppmuntra att barn och föräldrar cyklar till skolan i stället för att det blir kaos på parkeringen varje morgon?

Framtidens skolmiljö

Om hon får drömma är framtidens skolmiljö anpassade för rörelse. I korridorer finns klätterväggar att ta sig fram på. Klassrummen behöver inte alltid se ut som de gjort utan är anpassade efter barnens behov. Ute ska det gärna finnas grönområden, och skolgården ska locka till aktivitet och utomhuspedagogik.
– Elever ska kunna röra på sig på ett naturligt sätt i vardagen. Det är upp till oss i skolan och de som bestämmer att förutsättningarna finns!

Idrotten har alltid funnits nära. Ann-Sofie växte upp i Fornåsa mellan Linköping och Motala och testade på de flesta sporter som gick – men det är fotbollen som varit med genom hela livet. Resan har gett allt från att vara spelare till att vara förbundskapten för flicklandslag, och 2019 fick hon även chansen att arbeta med fotboll på heltid som klubbdirektör i Linköping FC.
– Det blev bara ett år. Tyvärr fanns inte tiden, det var ett uppdrag som krävde mer än 100 procent, vid den tidpunkten. Men fotbollen kommer alltid att finnas i mitt liv.

Text: Marcus Nyenger, Granit PR & kommunikation

Relaterad information

Ann-Sofie Bremer Hjertstedt sitter på en stol och pekar med hela handen

Ann-Sofie Bremer Hjertstedt, rektor på Vasaskolan i Mjölby, arbetar hårt för att få in rörelse som naturliga inslag i elevernas vardag.

Två personer stor och samtalar i en gymnastiksal

Ann-Sofie Bremer Hjertstedt och idrottsläraren Linus Knutsson. På Vasaskolan är kondition och motorik prioriterade inslag i idrotten och elever som behöver extra motorikträning har möjlighet till det.

Siffror målade på marken på en skolgård

Balans och motorikbanor är vanligt förekommande på Vasaskolans skolgård.

Fler goda exempel

  • Rörelse och mat – en lyckad kombination

    Mat och rörelse är två viktiga delar i projektet Röda tråden på Skönbergaskolan i Söderköping. – Båda sakerna går ju i varandra - mat och fysisk aktivitet är ju avgörande faktorer för barns hälsa och utveckling, berättar pedagogen Pernilla Hertzman på Skönbergaskolan.
  • Varje dag på förskolan är en vitaminkick

    En rödbetsstav kan bli en fin krita om man blöter den lite i ena änden. Gröna bönor är både lena att känna på och jättebra att räkna. Och en morot gör roliga ljud när man tuggar på den. På förskolan Blanka i Vadstena är maten en spännande del av barnens vardag.
  • Lärare och elever tränar tillsammans

    Naturvetenskap, musik och bild och – träning. Det är inriktningen på S:t Lars gymnasium i Linköping. Och det sistnämnda, lite mer oskrivna inslaget, ja det gäller både elever och lärare.
  • Sluta vuxengissa på hur barn vill aktivera sig

    Samverkan, långsiktighet och lyhördhet. Tre nyckelord som formar det viktiga arbetet i Sätt Skåne i rörelse – en nystartad satsning med systerorganisationen i Östergötland som förebild.
  • Barn har rätt till fysisk aktivitet

    Ängsliga föräldrar gör sina barn en otjänst som skjutsar dem till skolan. – Det leder bara till att barnen rör på sig för lite. Istället ska föräldrar tänka: jag älskar dig, därför ska du gå eller cykla till skolan, säger Anna-Karin Lundqvist, biträdande professor vid Luleå universitet.
  • Det finns hopp för glädje och starka ben

    Föreställ dig 32 422 722 hopp med hopprep. Och vilken motion och glädje alla dessa hopp har gett barn och vuxna i skolor och föreningar runt om i Sverige. Dessa svindlande trettiotvå och en halv miljoner skutt är resultatet av 2022 års Hopprepsskoj. Nu är det dags igen!