satt-ostergotland-i-rorelse

Bollis lyfter barnen i Norrköping

Idrottens kraft, kanske särskilt fotbollens, är fantastisk. I Norrköping får närmare 500 barn varje år uppleva gemenskap, vänskap, ledarskap och bättre resultat i skolan tack vare projektet Bollis lek och spel.

Pelle Holm från Norrköping beskriver sig själv som ”bara en drivande gubbe”. I hans tidigare roller som bland annat ordförande i allsvenska fotbollsklubben IFK Norrköping har han haft kontakt med ortens skolor och det han såg rörde upp starka känslor.

– Jag blev förtvivlad när jag fick veta att 25 procent av barnen har så dåliga resultat att de inte kommer in på gymnasiet, säger han.

Tillsammans med Tomas Westerberg från Svenska Fotbollförbundet började han fundera på vad som kunde göras, från idrottsföreningarnas håll.

– Barnen i Norrköping har olika förutsättningar när det kommer till bland annat bakgrund och ekonomi, fortsätter Pelle Holm. Här finns framförallt tre socioekonomiskt utsatta områden och vi valde att börja i Marielund som är ett av dem, för att se hur vi kunde stötta barnen där.

Pelle och Tomas besökte låg- och mellanstadieklasserna på tre skolor och det visade sig att fotbollen var något av ett problem. Barnen spelade på rasterna och tog sedan med sig diskussionerna om laguppdelningar och frisparkar in i klassrummen.

– Vi såg att vi kunde hjälpa till genom att ta fotbollen till fritiden efter skolan och göra något bra av det, säger Pelle Holm.

Så skapades Bollis lek och spel. Det har var redan år 2014 och man inledde med årskurserna 2, 3 och 4 i Marielund.

– Det är i de åren man kan forma barnen allra mest, säger Pelle.

Barn från olika delar av världen, alla med olika förutsättningar, samlades på eftermiddagarna på en fotbollsplan i anslutning till respektive skola. Varje träff inleddes med en stunds prat i lugn och ro om viktiga saker i livet och sedan ägnades tiden åt rörelse och lek.

Projektet slog så väl ut att Kultur- och fritidskontoret i Norrköping hörde av sig och bad Pelle och hans gäng att de skulle starta även i Hageby där problemen i skolorna var stora.

2017 bildades Bollklubben Norrköping tillsammans, med Pelle som ordförande. Man utökade dessutom verksamheten med årskurs 5 och 6. Idag, ytterligare fyra år senare, finns Bollis även i Navestad och sysselsätter närmare 500 barn varje vecka.

– Vi har hjälp av fotbollsklubbarna i varje område, IFK Norrköping, Assyriska IF och IF Syliva, och får ungdomsledare därifrån, säger Pelle. Vi har sett att barnen behöver personliga mentorer så vi delar upp dem i grupper om sex deltagare som har en egen handledare att vända sig till.

– Utöver det har vi två huvudledare som har fått utbildning av skolornas kuratorer i konflikthantering för barn, och som direkt kliver in och pratar med barnen om det uppstår osämja.

Bollis är uppbyggt i två arbetsprogram varav ett handlar om fotboll. Varje vecka har ett tema, något som man tränar lite extra på, till exempel att dribbla, passa eller vara målvakt. Var tredje vecka får barnen välja själva och det slutar oftast med matchspel. Det andra arbetsprogrammet handlar om värdegrunder och där jobbar man efter elva namngivna punkter. Till exempel Låta alla vara med, Ha ett uppmuntrande språk, Inte frysa ut andra och Inte vara rasistisk.

– Barnen får utbyta erfarenheter och det är viktigt att de kommer in i det positiva tänket själva, säger Pelle.

Resultatet då? Ja, det talar för sig självt.

– I dag är nästan hälften av barnen i de här skolorna med i Bollis. De rör på sig på fritiden och har därmed lättare för att sitta stilla under lektionerna och får på så sätt bättre studieresultat. Och när de som är med i Bollis uppför sig allt bättre, så blir det svårare för de som inte är med att fortsätta på det gamla bråkiga sättet, säger Pelle.

Det finns flera anledningarna till att Bollis slår så väl ut och Pelle vill i första hand lyfta fram tre av dem;

– Först och främst för att vi har så duktiga ledare och att barnen själva är så motiverade. Därtill att vi jobbar i små grupper om sex barn och till sist att vi tar tag i eventuella problem direkt, genom att prata med dem som är inblandade.

När sommarlovet närmar sig och Bollisterminen är slut får varje deltagare en t-shirt, shorts, vattenflaska och en boll. För barnen som slutar årskurs sex och därmed lämnar projektet är målet att få in dem i någon av föreningarnas ungdomslag eller att de ska fortsätta med någon annan idrottsaktivitet.

– För de här barnen blir Bollis och Norrköping tillsammans deras egen fotbollsförening som de är stolta över. Det är fint att se, säger Pelle.

Fler städer skulle behöva ”en drivande gubbe!” Hur upplever du gensvaret från barnen?

– Det bästa betyget är ju att de kommer tillbaka varje gång. Jag är inte med på plats särskilt ofta, men när jag kommer till någon av träffarna och ledarna berättar att jag var med och startade Bollis så får jag många glada miner och tillrop. Det händer till och med att barnen börjar dansa. Då känner man förstås att vi har lyckats!

Text: Anna Lindén, Granit PR & kommunikation

Aktivitet som förenar

En vuxen ler mot kameran och gör två tummar upp. Framför den vuxne står två barn med ryggarna mot kameran. På deras tröjor står det Bollis lek och spel. och spel på ryggarna.

Elias Saliba är en av Bollis huvudledare, här tillsammans med två stolta elever.

Pelle Holm är en värdefull, drivande gubbe. Tillsammans med Tomas Westerberg från Svenska Fotbollförbundet har han startat Bollis lek och spel i Norrköping.

Fler goda exempel

  • Rörelse och mat – en lyckad kombination

    Mat och rörelse är två viktiga delar i projektet Röda tråden på Skönbergaskolan i Söderköping. – Båda sakerna går ju i varandra - mat och fysisk aktivitet är ju avgörande faktorer för barns hälsa och utveckling, berättar pedagogen Pernilla Hertzman på Skönbergaskolan.
  • Varje dag på förskolan är en vitaminkick

    En rödbetsstav kan bli en fin krita om man blöter den lite i ena änden. Gröna bönor är både lena att känna på och jättebra att räkna. Och en morot gör roliga ljud när man tuggar på den. På förskolan Blanka i Vadstena är maten en spännande del av barnens vardag.
  • Lärare och elever tränar tillsammans

    Naturvetenskap, musik och bild och – träning. Det är inriktningen på S:t Lars gymnasium i Linköping. Och det sistnämnda, lite mer oskrivna inslaget, ja det gäller både elever och lärare.
  • Sluta vuxengissa på hur barn vill aktivera sig

    Samverkan, långsiktighet och lyhördhet. Tre nyckelord som formar det viktiga arbetet i Sätt Skåne i rörelse – en nystartad satsning med systerorganisationen i Östergötland som förebild.
  • Barn har rätt till fysisk aktivitet

    Ängsliga föräldrar gör sina barn en otjänst som skjutsar dem till skolan. – Det leder bara till att barnen rör på sig för lite. Istället ska föräldrar tänka: jag älskar dig, därför ska du gå eller cykla till skolan, säger Anna-Karin Lundqvist, biträdande professor vid Luleå universitet.
  • Det finns hopp för glädje och starka ben

    Föreställ dig 32 422 722 hopp med hopprep. Och vilken motion och glädje alla dessa hopp har gett barn och vuxna i skolor och föreningar runt om i Sverige. Dessa svindlande trettiotvå och en halv miljoner skutt är resultatet av 2022 års Hopprepsskoj. Nu är det dags igen!