satt-ostergotland-i-rorelse

Gymnastik på schemat även i coronatider

Att få hemförlovade elever att ha idrottslektion, och att dessutom kunna sätta betyg i ämnet, ja det låter som en ekvation värdig en avancerad kurs i matematik. Men Nikos Dragkas, lärare i idrott och hälsa på Berzeliusskolan i Linköping, har hittat en smart lösning.

– Vi försöker anpassa undervisningen så att den fungerar nästan lika bra som vanligt, säger han. Vi kopplar upp oss mot Google meets eller Google chat och det fungerar jättebra.

Gymnasieeleverna i årskurs 1 på Berzeliusskolan har i normala fall idrott två gånger i veckan. Men ingenting är riktigt normalt i coronatider. Undervisningen sker hemma vid köksbordet eller i soffan, och det går ju bra så länge det handlar om geografi eller svenska. Orientera eller spela brännboll är svårare.

Men lärarna på Berzeliusskolan med Nikos Dragkas i spetsen är innovativa. Till varje lektion bjuder Nikolaos in eleverna till ett virtuellt klassrum där de kan prata med varandra och läraren, nästan som vanligt.

– Jag ger dem mycket uppgifter som handlar om att vara utomhus och jag försöker göra det lite annorlunda för att aktivera flera sinnen. De ska inte bara springa en sträcka till exempel, utan stanna var 1 000:e meter och se sig omkring. Notera var de är, kanske om det finns några djur eller något annat spännande i närheten. Tanken är att de ska släppa sina telefoner en stund och uppleva mer. Jag vill få dem att andas, ta in solen och förstå att så fort de aktiverar sina kroppar så mår också deras hjärnor bättre.

Nikos använder dessutom Youtube i undervisningen.

– Jag gör lektioner med yoga, tabata och hiit (högintensiv intervallträning) till exempel och då är det jättebra att dela övningar från youtube så att eleverna vet exakt hur man ska göra.

Med teknikens hjälp undervisar alltså Nikos sina elever nästan som vanligt. Han får tillräckligt med underlag för att kunna sätta betyg och omdömen.

­­– Via de virtuella klassrummen kan jag ha personlig kontakt med eleverna och stämma av så att allt är bra med dem. Det är ju annars en av svårigheterna med distansundervisning, när man inte träffar dem.

Utöver lektionerna skriver eleverna dessutom aktivitetsdagböcker för att hålla koll på hur mycket de rör sig i vardagen.

Kan det rent av komma något gott ur den här ofrivilliga förändringen, som eleverna kan ta med sig?

– Jag försöker få dem att känna att rörelse är roligt. Jag kan ju inte vara säker på att de fortsätter träna på egen hand när de får sommarlov, men förhoppningsvis har de ändå  vant sig vid träning och att det går att planera in tid för det i vardagen, på samma sätt som vi har gjort under den här annorlunda vårterminen.

Skribent: Anna Lindén

Idrott på distans

Person i träningskläder som stretchar

Fler goda exempel

  • Rörelse och mat – en lyckad kombination

    Mat och rörelse är två viktiga delar i projektet Röda tråden på Skönbergaskolan i Söderköping. – Båda sakerna går ju i varandra - mat och fysisk aktivitet är ju avgörande faktorer för barns hälsa och utveckling, berättar pedagogen Pernilla Hertzman på Skönbergaskolan.
  • Varje dag på förskolan är en vitaminkick

    En rödbetsstav kan bli en fin krita om man blöter den lite i ena änden. Gröna bönor är både lena att känna på och jättebra att räkna. Och en morot gör roliga ljud när man tuggar på den. På förskolan Blanka i Vadstena är maten en spännande del av barnens vardag.
  • Lärare och elever tränar tillsammans

    Naturvetenskap, musik och bild och – träning. Det är inriktningen på S:t Lars gymnasium i Linköping. Och det sistnämnda, lite mer oskrivna inslaget, ja det gäller både elever och lärare.
  • Sluta vuxengissa på hur barn vill aktivera sig

    Samverkan, långsiktighet och lyhördhet. Tre nyckelord som formar det viktiga arbetet i Sätt Skåne i rörelse – en nystartad satsning med systerorganisationen i Östergötland som förebild.
  • Barn har rätt till fysisk aktivitet

    Ängsliga föräldrar gör sina barn en otjänst som skjutsar dem till skolan. – Det leder bara till att barnen rör på sig för lite. Istället ska föräldrar tänka: jag älskar dig, därför ska du gå eller cykla till skolan, säger Anna-Karin Lundqvist, biträdande professor vid Luleå universitet.
  • Det finns hopp för glädje och starka ben

    Föreställ dig 32 422 722 hopp med hopprep. Och vilken motion och glädje alla dessa hopp har gett barn och vuxna i skolor och föreningar runt om i Sverige. Dessa svindlande trettiotvå och en halv miljoner skutt är resultatet av 2022 års Hopprepsskoj. Nu är det dags igen!