satt-ostergotland-i-rorelse

Inför The Active day: Innovationer för framtidens hälsa

Skulle du röra dig mer om någonting ”sa till dig”? I den digitala tekniken finns stora möjligheter att förbättra människors hälsa genom att uppmuntra och underlätta träning. Det ska Linda Swirtun, sakkunnig på Vinnova, prata om på Active Day.

 – Shit, är det bara det som behövs!” Det kan vara reaktionen när till exempel din klocka säger dig att du klarar dagens rörelsemål om du går hem från jobbet, eller kliver av bussen två stationer tidigare.

– Jag tror att en sådan påminnelse kan tala till dem som inte redan är rörelsefrälsta och få dem att förstå att det inte är så svårt att hålla igång, säger Linda Swirtun.

Linda arbetar på hälsoavdelningen på Vinnova som är Sveriges innovationsmyndighet. Där har hon fokus på digitala hälsolösningar. Nu kommer hon till Innovation Week och Active Day för att dela med sig av sin erfarenhet.

– Pokémon go är ett jättebra exempel på att få stillasittande barn att komma ut och gå eller cykla med hjälp av teknik, säger hon. Det är så vi måste tänka, vi ska göra det lustfyllt för alla att röra på sig. Frågan är hur?

Nyckeln är samverkan, menar Linda.

– Ta som exempel en person med funktionsnedsättning. Han eller hon accepterar sällan att det finns hinder för att röra på sig. Därför är det viktigt att de är med och utvecklar de hjälpmedel som kan underlätta för dem att träna och idrotta som de vill.

– Sammanför en person som är rullstolsburen med en person som är duktig på teknik och en som är duktig på att bygga. Det är så vi når innovativa lösningar. Vi ska inte resa till månen, vi ska skapa digitala hjälpmedel som förbättrar människors hälsa och vardag.


Publicerat: 31 januari, 2017Textansvarig: Sofie Drake af HagelsrumFaktaansvarig: Matti Leijon

Relaterad information

Innovation Week arrangeras under vecka 45 i Östergötland och Active Day är ett nytt inslag för i år. Under samlingsrubriken ”Utmaningsdriven innovation för rörelse” kommer flera föreläsare att inspirera under tisdagen. Linda Swirtun är en av dem.

Fler goda exempel

  • Det här problemet måste angripas!

    Gamification och serious games är två sätt att förena nytta med nöje. Aseel Berglund, lektor vid institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, använder teknikerna för att locka kontorsanställda att röra på sig mer i sin arbetsvardag. - Vi vill skapa livsviktiga vanor, säger hon.
  • Friskvård är ett bidrag till välmående

    Ett hållbart arbetsliv hos en omtänksam arbetsgivare. Det vill Valdemarsviks kommun erbjuda sina anställda. Att underlätta möjligheterna till träning och rörelse genom att höja friskvårdsbidraget är ett stort steg i riktning mot ökat välmående och trivsel.
  • Jakten på klimatsmarta aktiviteter

    Ta en promenad till matbutiken och bjud med maken eller barnen så att ni kan prata under tiden. Skaffa dig ett mål att träna för, till exempel att du ska lära dig stå på huvudet. Skriv upp hur mycket det kostar att tanka – så att du får en tankeställare och tar cykeln istället.
  • Variation i arbetet motverkar ohälsa

    Vilka rörelser skapar hälsa? Vilka rörelser skapar ohälsa? Hur farligt är det att inte röra sig? Och hur mår den medarbetare som det rör sig för mycket omkring? Det är frågor som docent och ergonom Charlotte Wåhlin ställer ofta i sitt yrke. – Nyckelordet är variation, säger hon.
  • Josip jobbar sig till kondition och muskler

    Tänk att få träna på arbetstid och samtidigt utföra sitt jobb. – Det är perfekt, säger Josip Ivicevic som cyklar omkring i Linköping och levererar varor för Schenker.
  • The Active Day fick deltagarna att sätta innovation för rörelse överst på agendan

    200 deltagare med olika bakgrund, ålder och uppdrag, samlades under en intensiv dag den 5 november i Campushallen i Linköping, för att genomföra The Active Day – Utmaningsdriven innovation för rörelse.