satt-ostergotland-i-rorelse

Det här problemet måste angripas!

Gamification och serious games är två sätt att förena nytta med nöje. Aseel Berglund, lektor vid institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, använder teknikerna för att locka kontorsanställda att röra på sig mer i sin arbetsvardag.
- Vi vill skapa livsviktiga vanor, säger hon.

Tränar du regelbundet, cyklar till jobbet och promenerar på lunchen varje dag? Jättebra, men det räcker inte. Forskningen visar att vi bör avbryta stillasittandet vid datorn var trettionde minut för att röra på oss.

- De flesta känner egentligen till att det är viktigt att röra på sig, men allt för få får det gjort. Man fastnar vid datorn och kommer inte ihåg att resa sig förrän det är alldeles för sent. Då har axlar, nacke, rygg och även kroppens insida redan tagit stryk.
- Blodcirkulationen försämras, blodsockerupptaget minskar och hela systemet i kroppen går ner vid långvarigt stillasittande, säger Aseel Berglund.

Riktas till vuxna

Aseel arbetar tillsammans med sin man Erik Berglund vid institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet. Bland annat har de jobbat med olika möjligheter att nyttja dataspelstekniken till att få barn att röra på sig mer, men nu riktar de sig till vuxna kontorsanställda.

- Det började egentligen med att Erik fick ont i nacke och axlar, säger Aseel. Vi skaffade hund och han är mycket ute och promenerar och tränar regelbundet men det har inte hjälpt. Eftersom forskningen är tydlig med att vi bör ta fler korta pausar oftare, började vi bolla idéer på olika hjälpmedel för att avbryta stillasittandet och skapa variation under arbetsdagen. Det här problemet måste angripas!

Spelifiering

Serious games och gamification kan vara ett av svaren. Det förstnämnda innebär att dataspel används för andra syften än underhållning, till exempel fysisk aktivitet eller lärande. Gamification i sin tur, spelifiering på svenska, betyder att mekanik och olika tekniker tas från spelvärlden för att användas och skapa engagemang i andra sammanhang.

Enkelt förklarat så bygger ni spel som ska få fler att röra på sig?

- Ja, så kan man säga. Spel är så framgångsrika och används så flitigt därför att belöningarna är omedelbara. Det tilltalar oss människor och den känslan vill vi dra nytta av i vårt arbete med att få fler att röra på sig.

Därmed växte projektet Liopep fram. I dag finns flera varianter på spel i Liopep som kan utföras framför dataskärmen. Tanken är att den kontorsanställde ställer in en timer och får påminnelser om att aktivera sig var trettionde minut eller efter önskemål. Han eller hon kan då till exempel välja ett flygplansspel där man rör sig stående eller sittande, lyfter armarna för att skjuta på andra plan och samtidigt undviker att bli träffad själv.

Ett annat alternativ är ett spel som kallas Crossing. Där gäller att röra sig framåt utan att bli påkörd, antingen genom att gå, springa eller hoppa. Ju snabbare rörelser desto snabbare flyttar sig gubben på skärmen.

Tredje spelalternativet är Baloon pump. Med hjälp av knäböj fylls en ballong med luft. Varje ballong ger poäng och den som dessutom gör knäböj följt av ett hopp fyller sin ballong fortare och får fler poäng.
- Den övningen känns, lovar Aseel.

Några minuter räcker

Spelen pågår ett par minuter och får pulsen att öka. Det räcker. Därefter kan man återgå till arbetet och efter ytterligare en halvtimmes stillasittande går larmet igen och det är dags att samla nya poäng.

- Vi är ute efter att skapa vanor hos folk, säger Aseel. När man pausat var trettionde minut under en period kommer man att märka skillnad i energinivå.

Ett sätt att få deltagarna att komma igång kan vara att skapa tävlingar.
- Sporrande utmaningar, såsom att ta hundra pausar på tio veckor eller fylla fem ballonger fem gånger om dagen, säger Aseel.

Ytterligare en del i konceptet är så kallad nudging, ett verktyg för beteendeförändring. Med det menas inte tjat som i den direkta översättningen, utan påminnelser och uppdateringar.

- Till exempel i nyhetsbrev som vi skickar ut till företagen varje vecka. Där finns aktuell ställning i den utmaning som kanske pågår på arbetsplatsen i fråga, samt korta filmer och artiklar där vi som har byggt spelen ger tips och inspiration och pratar om hälsa och vikten av att skapa goda vanor.

Ständig feedback

För att ta del av spelen behövs en dator med kamera.
- Vi är medvetna om att den här typen av spel och teknik inte passar alla och vi är under ständig utveckling för att hitta sätt att locka fler användare, säger Aseel. För den som inte gillar spel finns möjlighet i Liopep att göra rörelseövningar som instrueras av en avatar.
- Just nu har vi flera testpiloter igång på olika företag som återkommer med feedback till oss.

För Aseel själv innebär spelen att hon får förena arbete med intresse. Dels rör hon mycket på sig och kan använda sina egna erfarenheter av träning i arbetet, och dels brinner hon för utmaningar.

- När något är svårt, då vill jag lösa det, säger hon. Jag har alltid velat påverka folk och bidra med något positivt.

- Vad är det som gör att vi människor gör som vi gör? Det undrar jag ofta och det är en frågeställning som jag har nytta av i mitt jobb. I vårt projekt ingår att arbeta med såväl speltekniker som teorier från psykologin. Jag tror att vi gör skillnad och det känns väldigt bra.

Läs mer: www.liopep.com Länk till annan webbplats.

Text: Anna Lindén, Granit PR och kommunikation
Foto: Johan Fallström och privat

Avbrott i stillasittandet

En person står framför en dataskärm och ser ut att vara mitt uppe i en rörelse  rörelse

Erik Berglund är grundare och idéägare till Liopep tillsammans med Aseel Berglund. Att testa spelen ingår förstås i jobbet.

”Vad är det som gör att vi människor gör som vi gör?” Den frågan ställer sig Aseel Berglund, lektor vid institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, ofta. Och med den som utgångspunkt arbetar hon med att använda teknik från dataspel som verktyg för att påverka kontorsanställda att röra på sig mer i sin arbetsvardag.

Fler goda exempel

  • Friskvård är ett bidrag till välmående

    Ett hållbart arbetsliv hos en omtänksam arbetsgivare. Det vill Valdemarsviks kommun erbjuda sina anställda. Att underlätta möjligheterna till träning och rörelse genom att höja friskvårdsbidraget är ett stort steg i riktning mot ökat välmående och trivsel.
  • Jakten på klimatsmarta aktiviteter

    Ta en promenad till matbutiken och bjud med maken eller barnen så att ni kan prata under tiden. Skaffa dig ett mål att träna för, till exempel att du ska lära dig stå på huvudet. Skriv upp hur mycket det kostar att tanka – så att du får en tankeställare och tar cykeln istället.
  • Variation i arbetet motverkar ohälsa

    Vilka rörelser skapar hälsa? Vilka rörelser skapar ohälsa? Hur farligt är det att inte röra sig? Och hur mår den medarbetare som det rör sig för mycket omkring? Det är frågor som docent och ergonom Charlotte Wåhlin ställer ofta i sitt yrke. – Nyckelordet är variation, säger hon.
  • Josip jobbar sig till kondition och muskler

    Tänk att få träna på arbetstid och samtidigt utföra sitt jobb. – Det är perfekt, säger Josip Ivicevic som cyklar omkring i Linköping och levererar varor för Schenker.
  • The Active Day fick deltagarna att sätta innovation för rörelse överst på agendan

    200 deltagare med olika bakgrund, ålder och uppdrag, samlades under en intensiv dag den 5 november i Campushallen i Linköping, för att genomföra The Active Day – Utmaningsdriven innovation för rörelse.
  • Inför The Active day: Träna dig till lycka i ett psykologiskt gym

    Föreställ dig ett psykologiskt gym med 500 olika övningar som hjälper dig att bli lyckligare. Det ska Oskar Henrikson, grundare av Psykologifabriken, inte bara prata om i sitt föredrag på Active Day, utan också låta åhörarna testa.