satt-ostergotland-i-rorelse

Barnen på Brokindsskolan promenerar på morgonfritids

–  Jag såg det goda exemplet från Ekängsskolan där läraren sprang med barnen varje morgon, och så tänkte jag att det där borde vi ju kunna göra här också!

Mariann Boström är resurslärare på Brokindsskolan i Linköpings kommun. Hon inspirerades av pulsskolorna som blir allt fler, och har under april dragit igång en aktivitet där alla som vill promenerar 2 km i rask takt innan skolan början.

– Jag har hand om fritidsverksamheten , och tycker att barnen är lite trötta på morgonen. Genom att komma ut och gå i 20-25 minuter får både jag och barnen mer energi, säger Mariann.

I början var det en ganska liten grupp, men nu är det 10-20 barn varje morgon, som hänger med Mariann ut i skogen. För att öka antalet och motivera barnen har Mariann hittat på en utmaning där hon skriver upp hur många från varje klass som är med, och så kan barnen hjälpas åt att samla kilometerpoäng till sin klass.

– I början var det många barn som tyckte det var långt och att vi gick fort och så, men nu är det snarare jag som kommer efter barnen – de märker redan att de fått upp konditionen och orkar mer, säger Mariann.

Anledningar till att barnen hänger med är olika. Någon vill träna upp sig för att kunna vandra i fjällen i sommar, någon vill bli piggare i hjärnan, eller kanske bara få prata om allt möjligt medan man går.

När terminen är slut ska aktiviteten utvärderas och sedan bestämmer de tillsammans med barnen hur fortsättningen ska se ut.

– Alla är överens om att de inte är lika trötta under dagen, så min gissning är att vi kommer att fortsätta med träningen, avslutar Mariann Boström.

Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum
Faktaansvarig: Matti Leijon

Barn på rad

Många barn på rad på en stig med ryggarna vända mot kameran

Fler goda exempel

  • Rörelse och mat – en lyckad kombination

    Mat och rörelse är två viktiga delar i projektet Röda tråden på Skönbergaskolan i Söderköping. – Båda sakerna går ju i varandra - mat och fysisk aktivitet är ju avgörande faktorer för barns hälsa och utveckling, berättar pedagogen Pernilla Hertzman på Skönbergaskolan.
  • Varje dag på förskolan är en vitaminkick

    En rödbetsstav kan bli en fin krita om man blöter den lite i ena änden. Gröna bönor är både lena att känna på och jättebra att räkna. Och en morot gör roliga ljud när man tuggar på den. På förskolan Blanka i Vadstena är maten en spännande del av barnens vardag.
  • Lärare och elever tränar tillsammans

    Naturvetenskap, musik och bild och – träning. Det är inriktningen på S:t Lars gymnasium i Linköping. Och det sistnämnda, lite mer oskrivna inslaget, ja det gäller både elever och lärare.
  • Sluta vuxengissa på hur barn vill aktivera sig

    Samverkan, långsiktighet och lyhördhet. Tre nyckelord som formar det viktiga arbetet i Sätt Skåne i rörelse – en nystartad satsning med systerorganisationen i Östergötland som förebild.
  • Barn har rätt till fysisk aktivitet

    Ängsliga föräldrar gör sina barn en otjänst som skjutsar dem till skolan. – Det leder bara till att barnen rör på sig för lite. Istället ska föräldrar tänka: jag älskar dig, därför ska du gå eller cykla till skolan, säger Anna-Karin Lundqvist, biträdande professor vid Luleå universitet.
  • Det finns hopp för glädje och starka ben

    Föreställ dig 32 422 722 hopp med hopprep. Och vilken motion och glädje alla dessa hopp har gett barn och vuxna i skolor och föreningar runt om i Sverige. Dessa svindlande trettiotvå och en halv miljoner skutt är resultatet av 2022 års Hopprepsskoj. Nu är det dags igen!