satt-ostergotland-i-rorelse

Maria springer med barnen före skoldagen

Föräldrarna berättar att deras barn är lyriska när de kommer från skolan och har haft pulsträning på morgonen. De känner sig starka, glada, lugna och mer koncentrerade på lektionen.

Maria Broo är klasslärare i 3C på Ekängsskolan utanför Linköping. Under hösten läste hon Anders Hansens bok "Hjärnstark" och blev nyfiken på om det boken hävdade stämde, nämligen att regelbunden pulsträning har en stor påverkan på vår förmåga att lära oss nya saker, ökar vår förmåga att minnas olika saker, fokusera och kontrollera impulser.

– Som lärare kände jag att det här var något som jag måste testa. Jag arbetar ju hela tiden på att hitta nya sätt för barnen att lära sig saker på, och det här sättet hade jag inte provat, berättar Maria.

Hon frågade fyra elever i klassen om de var intresserade, och pratade med deras föräldrar om undersökningen. Syftet med studien var att se hur fysisk aktivitet i nära anslutning till skolan påverkar eleverna.

– Vi bestämde att springa varje morgon måndag till torsdag under sju veckor, och sedan utvärdera resultatet.

Träningen bedrevs utomhus, oavsett väder, och bestod av intervallträning och löpträning, lekar och övningar – allt som gav tillräckligt hög puls.

Nu blev det inte riktigt som Maria hade tänkt, för ganska snart kom det fler elever och ville vara med och träna. Till slut var de uppe i 14 stycken, drygt halva klassen.

– Det är framförallt barnen själva som gör att fler vill vara med – de är väldigt positiva till det här! I och med att vi fokuserar på pulsträning och inte på att springa fortast eller göra flest mål, så uppfattar barnen inte träningen lika tävlingsinriktad – man tävlar mer mot sig själv och fokuserar på att ha en hög puls under de 20 minuter som träningen pågår – och i övrigt ha så kul som möjligt, berättar Maria.

Efter att de sju veckorna hade gått kunde Maria konstatera att resultaten var över förväntan:

– De som hållit på längst ser mest resultat, av naturliga skäl. Men alla har fått bättre kondition, orkar mer och känner sig starkare och har lättare att koncentrera sig under skoldagen.

Det Maria har kunnat se är att träningen påverkar barnens humör. De blir påtagligt mer positiva och glada och har lättare att komma igång på lektionerna.

– Kommer barnen från en konflikt hemifrån eller är trötta efter att ha suttit uppe för länge kvällen innan kan det ta lång tid innan de kan fokusera på skolarbetet, medan de barn som kommer från pulsträningen kommer till lektionen mer nöjda med sig själva och redo att dra igång direkt säger Maria.

Både föräldrar och lärare på skolan är positiva och intresserade av träningen. Jag har fått förfrågningar om upplägg och om inte elever från andra klasser på skolan kan få vara med. Men då måste fler lärare vara med och springa för annars blir det svårt att organisera. Hittills erbjuder jag elever i min klass, men jag hoppas kunna väcka ett intresse för fysisk aktivitet, pulsträning och dess effekter på hjärnan och mående säger Maria.

– I och med att vi är utomhus året runt så har vi inget problem med hallar. Barnen får frisk luft och vi duschar i skolans lokaler efter att idrottslektionen börjat, så logistiken fungerar än så länge.

– Vad som händer framöver nu är att jag fortsätter träningen varje morgon måndag till torsdag med min klass, och förhoppningsvis inspirerar vi några andra att vilja testa.

Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum
Faktaansvarig: Matti Leijon

Ekängsskolan klass 3C

Barn och en lärare som tar en selfie utomhus

Fler goda exempel

  • Rörelse och mat – en lyckad kombination

    Mat och rörelse är två viktiga delar i projektet Röda tråden på Skönbergaskolan i Söderköping. – Båda sakerna går ju i varandra - mat och fysisk aktivitet är ju avgörande faktorer för barns hälsa och utveckling, berättar pedagogen Pernilla Hertzman på Skönbergaskolan.
  • Varje dag på förskolan är en vitaminkick

    En rödbetsstav kan bli en fin krita om man blöter den lite i ena änden. Gröna bönor är både lena att känna på och jättebra att räkna. Och en morot gör roliga ljud när man tuggar på den. På förskolan Blanka i Vadstena är maten en spännande del av barnens vardag.
  • Lärare och elever tränar tillsammans

    Naturvetenskap, musik och bild och – träning. Det är inriktningen på S:t Lars gymnasium i Linköping. Och det sistnämnda, lite mer oskrivna inslaget, ja det gäller både elever och lärare.
  • Sluta vuxengissa på hur barn vill aktivera sig

    Samverkan, långsiktighet och lyhördhet. Tre nyckelord som formar det viktiga arbetet i Sätt Skåne i rörelse – en nystartad satsning med systerorganisationen i Östergötland som förebild.
  • Barn har rätt till fysisk aktivitet

    Ängsliga föräldrar gör sina barn en otjänst som skjutsar dem till skolan. – Det leder bara till att barnen rör på sig för lite. Istället ska föräldrar tänka: jag älskar dig, därför ska du gå eller cykla till skolan, säger Anna-Karin Lundqvist, biträdande professor vid Luleå universitet.
  • Det finns hopp för glädje och starka ben

    Föreställ dig 32 422 722 hopp med hopprep. Och vilken motion och glädje alla dessa hopp har gett barn och vuxna i skolor och föreningar runt om i Sverige. Dessa svindlande trettiotvå och en halv miljoner skutt är resultatet av 2022 års Hopprepsskoj. Nu är det dags igen!