satt-ostergotland-i-rorelse

Sandra Viktor är Linköpings första mobility manager

Vad krävs för att göra en stad hållbar? Vilka aktiviteter och förändringar behövs för att staden ska bli resurseffektiv och samtidigt attraktiv? Det är sådant som Sandra Viktor, Östergötlands första mobility manager, arbetar med.

– Jag vill göra det lättare och roligare för folk att resa klimatsmart. Det finns massor att göra för att förenkla vardagen för människor. När fler tar cykeln vinner vi inte bara en bättre miljö utan även en bättre hälsa – alla vinner!

MaaS samlar alla tjänster i en app

Sandra Viktor sprudlar av energi och idéer. Det är tydligt att ämnet hållbart resande och kanske cykling i synnerhet är något som engagerar henne.

– I stället för att äga sin bil och muttra över dyra parkeringar och långa rödljus, så vill jag få folk att se andra möjligheter. Vi har till exempel tagit fram en digital tjänst – MaaS – Mobility as a Service, som ska ge användaren en massa olika alternativa färdmedel för att ta sig hela vägen från A till B.

Tjänsten kommer att erbjudas som en app där användaren kan se vilka olika typer av färdmedel som finns tillgängliga. Det finns redan nu LinBike elcyklar, elscootrar och lådcyklar som erbjuds. På gång in i systemet är även olika typer av bildelning, samåkningstjänster och även en ny typ av färdbiljett – så kallad capping.

– Genom att erbjuda en gemensam biljett oavsett färdsätt så fokuserar vi på resan och resans kostnad istället för att lämna det pusslet till resenären. De flesta uppger att det är svårt att veta hur varje enskilt system fungerar och kostar – så då löser vi det med en gemensam tjänst!

Det är också intressant att se hur exempelvis parkeringsbolaget Dukaten nu är med i projektet att gå från bilparkering till att tänka mobilitet.

Supercykelvägar

På flera håll i Linköping har så kallade supercykelvägar anlagts. Det är cykelvägar som breddats och fått tydliga filer, både för cyklister och fotgängare. Sandra har dessutom sett till att förse cykelvägarna med trevliga viloplatser och tydliga skyltar i korsningarna. Allt för att göra det enklare och ta bort hindren för den som inte är van att cykla.

– Vi har arbetat aktivt med olika projekt i Skäggetorp och Ryd där de nya cykelvägarna finns, för att förändra attityden hos ungdomar att använda cykeln. Många som inte är vana att cykla känner sig osäkra på vilka regler som gäller och hur man hittar.

Supercykelvägarna är redan en succé. Senaste mätningen visade att de ökat cykeltrafiken med 25% på de sträckorna.

Systrarna vill lära fler att cykla

Hur förändrar man ett beteende? Sandra Viktor har många svar på den frågan och många exempel på vad som krävs.

– Vi har varit runt och på olika sätt frågat befolkningen vad som skulle kunna få dem att cykla. Svaret är oftast väldigt individuellt. För en del är det kulturellt betingat, en ovana eller osäkerhet. För föräldrar kan rädslan för olyckor hindra dem att släppa iväg sina barn att cykla till skolan.

Anledningarna kan alltså variera och därför måste också lösningarna se olika ut. Röda Korset har genom projektet Systrarna fått fler unga tjejer att använda cykeln.

– Vi försöker hitta vad det är som hindrar just den här gruppen, och så försöker vi undanröja de hindren på olika sätt.

Sandra vill göra livet lite lättare för andra

Det är ingen slump att just Sandra satsat på en stor variation av lösningar för att uppnå beteendeförändringar. Som journalist har hon arbetat med att utveckla mänskliga rättigheter och för SIDA tidigare i sin karriär.

– Jag har väl alltid drivits av att vilja förändra världen till det bättre. Jag vill göra livet lite lättare för andra, och det jag gör just nu känns väldigt meningsfullt. De lösningar vi tar fram bidrar inte bara till bättre miljö utan även bättre hälsa. Och lösningarna går att använda i hela världen!

Genom att arbeta utifrån tre ben, innovation, infrastruktur och beteendeförändringar så ska Linköping bli Sveriges cykelvänligaste stad.

– Vi ligger faktiskt på andra plats enligt kommunvelometern, så det är ett realistiskt mål. Men ännu viktigare är att cykeln blir ett realistiskt färdsätt för en majoritet av Linköpings befolkning.

Här kan du läsa mer om Linköpings mobility management 

Snabba fakta om Sandra Viktor

Ålder: 40
Aktuell med: Cykelstadens utveckling och en app för kombinerad mobilitet
Favoritsport: Stigcykling och tennis
Favoritpryl: Min cykel(såklart)
Familj: Två barn och make
Senast lästa bok: Testamente av Nina Wähä

Textansvarig: Sofie Drake af Hagelsrum

Faktaansvarig: Matti Leijon

Sandra Viktor

Porträtt på Sandra Viktor med cykelhjälm och cykel bakom